Najžiadanejší rodinný automobil značky Škoda vstupuje do odvážnej druhej generácie. Nové štýlové pozlátko skrýva inak evolučný krok.
ČO JE TO?
Jeden z najzaoblenejších automobilov v predaji vstúpil do svojej druhej generácie. Dá sa povedať, že starý Kodiaq sme zbožňovali a zahŕňali ho chválou a oceneniami. Príbeh o dospievaní značky Škoda pravdepodobne dosiahol svoj vzrušujúci vrchol v roku 2016, keď sa na trh dostala vlastne prvá generácia vozidla.
Bolo tu sedemmiestne SUV, z ktorého by Land Roveru Discovery behali zimomriavky po chrbte, a to za časť ceny, ktoré prinieslo do prekvapivo úzko špecializovaného sektora kvalitnú výbavu, ostrú dynamiku a pekne vycibrený štýl. Iste, päťmiestne SUV už dávno zaplavili naše ulice. Ale správne praktické sedemmiestne vozidlá sú oveľa zriedkavejšie. Toto bolo jedno z najlepších.
Škode by ste nevyčítali, že nasadila skromný facelift a vyhlásila toto auto za nové, pretože sa bojí pokaziť dobrú vec. Už len na základe vzhľadu by ste mohli usúdiť, že je to tak: pri všetkých tých rečiach o novom dizajnovom jazyku „Modern Solid“, jeho odvážnej prednej svetelnej lište a novej iterácii znaku Škoda si tento model zachováva všeobecnú estetiku Kodiaqa a posúva ju o kus ďalej.
Hoci veľké zadné svetlá, strieborné zadné stĺpiky a čerstvý lak Bronx Gold (alias očarujúca hnedá) dodávajú vozidlu trochu pozlátka, každý, kto vymenil staré vozidlo, by sa mal cítiť ako doma, keď sa pozerá z okna spálne a využíva poslednú chvíľu pokoja pred začiatkom školskej dochádzky.
Čo je nové?
Je to vlastne slušná prestavba a prirodzene sa v Kodiaqe prvýkrát objavilo napájanie z batérie. Pod kožou má veľa spoločného s najnovším Volkswagenom Tiguan (aj keď s väčším odstupom ako Superb a Passat poslednej generácie), pri uvedení na trh máte na výber čisto benzínový a naftový motor – áno, naftový! – zatiaľ čo plug-in hybridné verzie prídu v správnom čase, pripravené a pripravené na to, aby s nízkymi emisiami CO2 vyžmýkali všetky predaje firemných vozidiel. Plne elektrický pohon bude aj naďalej riešený crossoverom Enyaq.
Čisté benzíny zahŕňajú 1,5-litrový motor s výkonom 148 k s mild-hybridnou technológiou (pre trochu vyššiu účinnosť bez ďalších komplikácií pre vodiča) a 2,0-litrový motor s výkonom 201 k, ktorý má štandardne pohon všetkých kolies. Dieselové motory sú toho ozvenou; oba majú objem dva litre, ale sú rozdelené medzi naladenie 148 k s pohonom predných kolies a možnosť 190 k s pohonom AWD. Očakávajte, že spotreba paliva dosiahne maximálnu hodnotu 47,8 milióna otáčok za minútu pri benzínovom pohone a 53,2 milióna otáčok za minútu, ak ste si vybrali diesel.
Plug-in hybrid (PHEV) využíva 1,5-litrový benzínový motor a kombinuje ho s elektromotorom a 19,7 kWh batériou, čím dosahuje výkon 201 koní a dojazd viac ako 60 km na čisto elektrický pohon. Dokonca sa dobije na rýchlych 50kW nabíjačkách jednosmerného prúdu za menej ako pol hodiny, ako aj z pomalšieho, lacnejšieho AC wallboxu v domácnosti (pri rýchlosti do 11 kW).
Všetky pohonné jednotky majú štyri valce a dodávajú sa s automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Silnejšie benzínové 2,0-litrové varianty s výkonom 261 k a PHEV s výkonom 268 k, ktoré sú prítomné v modelovom rade Tiguan, sa tu zatiaľ neponúkajú; Škoda už potvrdila návrat výkonného SUV Kodiaq vRS koncom roka 2024, takže sa dá očakávať, že minimálne jedna z týchto pohonných jednotiek (ak nie obe) bude sedieť v jeho prednej časti.
Žiadne ďalšie manuály?
Nie, zrejme len tri percentá kupujúcich si v odchádzajúcom aute vybrali radiacu páku. A to sa využilo ako príležitosť na jarné upratovanie interiéru. Ďalším dôkazom skoku oproti prvému Škodiaqu je nová vzdušná stredová konzola. Zmizla tradičná radiaca páka alebo volič prevodovky, pričom pohyb medzi parkovaním, jazdou a spiatočkou sa teraz vykonáva pomocou pravého stĺpika. Ukazovatele a stierače sú združené na ľavej strane.
Uvoľní sa tak viac miesta pre šikovné odkladacie priestory – súčasť značky Škoda – a úložný priestor pre telefón vrátane dvojice inteligentných vetraných bezdrôtových nabíjacích podložiek, ktoré zabránia vareniu vášho drahého zariadenia. Centrálna obrazovka meria 13 palcov a je doplnená 10 palcovými digitálnymi prístrojmi. Najzaujímavejší zo všetkého je však rad troch „inteligentných ovládačov“, ktoré môžu prepínať medzi hlasitosťou, jazdnými režimami alebo – hurá! – ovládanie klimatizácie. Interiér vyzerá rovnako digitalizovane ako ktorýkoľvek iný čerstvý produkt koncernu VW, ale Škoda nezabudla na starý dobrý pragmatizmus.
ZNIE TO NÓBL. STOJÍ TO?
Ceny sú oproti predchodcovi o niekoľko tisíc vyššie a začínajú na 36 645 librách za päťmiestnu verziu SE so základným benzínovým motorom 1.5. Diesel pridáva ďalších pár tisíc libier, zatiaľ čo sedemmiestna verzia je o 860 libier drahšia. Vyššia výbava SE L prekračuje štartovaciu cenu 40 000 GBP a v súčasnosti je jedinou možnosťou, ako získať Kodiaq s pohonom 4×4. Ceny PHEV zatiaľ nie sú známe, ale umiestnenie batérií bohužiaľ vylučuje možnosť sedemmiestneho hybridu.
Celkovo je cenovo veľmi blízko svojmu bratrancovi Tiguanovi, ale zdá sa, že ponúka jednoduchšie úrovne špecifikácií a viac štandardnej výbavy, ako aj ostrejší a premyslenejší dizajn. Škoda počas osemročnej životnosti prvej generácie modelu Kodiaq predala viac ako 800 000 kusov. Očakávame, že miliónte vozidlo sa objaví vo veľmi krátkom čase.
AKÝ JE VERDIKT?
„Zdá sa, že Škoda sa vyhla pasci, do ktorej sa dostávajú niektorí konkurenti, a nechala pôsobiť prirodzenú fyziku vyšších SUV.“
Kodiaq bol pravdepodobne najlepším vozidlom značky Škoda v histórii a veľmi dobre sa predával. Na jeho výmenu teda netreba tlačiť.
Zdá sa, že sa im to podarilo. Vo všetkých kľúčových oblastiach – praktickosť, citlivosť interiéru a jazdný komfort – pôsobí rovnako ako predchádzajúce auto, len s nepatrnými vylepšeniami. Trochu viac priestoru, nové, ale dobre integrované technológie a vyladený plug-in pohon.
Zdá sa, že Škoda sa vyhla pasci, do ktorej sa dostávajú niektorí súperi, a nechala pôsobiť prirodzenú fyziku vyšších SUV, čo prináša menej napätia pri jazde. Napriek tomu sa stále správa elegantne a ponúka ten príťažlivo vysoký výhľad bez toho, aby pôsobila oveľa objemnejšie ako mnohé kombi. Väčšinu z nich prekonáva aj v oblasti priestoru – pri väčšine usporiadaní sedadiel má kolosálny batožinový priestor a so všetkými siedmimi sedadlami má objem batožinového priestoru ako bežný hatchback. Je drahší ako predtým a nevyzerá tak vycibrený – inak sa mu dá len ťažko niečo vytknúť.
Zdroj: TopGear